על פי פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972, סימן מסחרי מוגדר כרצף של אותיות, ספרת, דמויות, מילים או אותות. סימן מסחרי של עסק יכול להיות לוגו העסק, עיצוב המוצר או הסלוגן שנבחר.
לעיתים קרובות, עולה השאלה, איך בעלי עסקים קטנים, חברות ותאגידים יכולים להגן ולשמור על הסימן המסחרי שלהם. במאמר זה, אציג את הדרכים המקובלות לשמירה והגנה על סימנים מסחריים בעידן האינטרנט.
כיצד להגן על סימן מסחרי של עסק?
הגנה על זכויות הקניין הרוחני של בעלי עסקים קטנים, חברות ותאגידים מתבצעת על ידי מחלקת סימני מסחר אשר כפופה לרשות הפטנטים במשרד המשפטים.
על מנת ליהנות מהגנה חוקית של הסימן המסחרי במסגרת פקודת סימני המסחר, כל אדם/תאגיד נדרש לבצע רישום של הסימן אצל מחלקת סימני מסחר. תהליך של רישום סימן מסחר דורש מחקר מקדים במאגר סימני המסחר, הגשת בקשה להגנה/רישום בפנקס סימני המסחר ובחינה של הבקשה על ידי מחלקת סימני מסחר. רישום סימן מסחר יכול להתבצע על ידי עורך דין אשר מתמחה בנושא או בצורה עצמאית על ידי רישום סימן מסחר מקוון.
בהתאם לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972, התוקף של סימן מסחרי הוא ל – 10 שנים, כאשר לאחר תקופה זו ניתן לחדש את ההגנה בכפוף לתשלום אגרה מתאימה למדינה.
מה ניתן לעשות במקרה של הפרה של סימן מסחרי של עסק?
במקרים בהם ישנה הפרה של הסימן המסחרי של העסק ומדובר בהטעיה בשוגג או בהטעיה מכוונת – שמורה לבעל העסק הזכות לתבוע את הגורם האחראי, להוציא צו מניעה זמני ולדרוש ממנו פיצוי כספי על ההפרה.
בשביל לבדוק את מידת ההפרה, בית המשפט ישווה בין הסימנים ויעביר אותם 3 מבחנים: מבחן המראה והצליל, מבחן סוג הסחורות וחוג הלקוחות ומבחן הנסיבות. בסופו של דבר, בית המשפט מפעיל את מבחן השכל הישר ובוחן אם חלה הפרה של הסימן ואם כן, מה הנזק וכתוצאה מכך, הפיצוי שבעל הסימן זכאי לקבל.
לסיכום, לא פעם סימן מסחרי הוא חלק מה – DNA של כל עסק. הלוגו של קוקה קולה, גוגל או חברת החשמל הוא כל כך מוכר – כך שכל אחד שיראה אותו, יוכל לקשר בינו לבין החברה.